Дезинформацията на Кремъл в ЕС – къде е България

petar-volgin-388x420Сред българските сайтове, попаднали в анализа на пропагандата, са Блиц, Пик, Бултаймс, Крос, Брадва. България се споменава обаче и в публикации на английски, руски, чешки.

Клуб Z

Може ли да се измери количеството пропаганда и дезинформация, която стига до медии в ЕС?

Да се преброят статиите, да се намерят доказателства, защо информацията в тях не е вярна? Едва ли … Но поне може да се опита.

С това се занимават доброволци от страните-членки на съюза в рамките на проекта “Desinformation Review” на East StratCom Task force – част от службата по външни работи на ЕС.

Проектът започва през октомври 2015 г. и в обобщения доклад до юли 2016 г. са открити 1649 публикации с пропаганда и дезинформация в ЕС, събрани в 174 страници, публикувани на 18 езика.

Най-много са статиите на руски език – 936, но според анализаторите целта е не населението на Русия, а рускоговорящи общности в ЕС и други страни. Най-често текстове на руски се появяват в балтийските страни Литва, Латвия и Естония.

Вторият предпочитан език на пропагандата е английският – докладваните за анализ статии на езика на Шекспир са 173. Най-честият им източник е “RT” (телевизионният канал Russia Today – Русия днес – б.р.), който се излъчва по целия свят.

Другият англоезичен източник на дезинформация е сайтът “Спутник”, заедно с версиите му в социалните мрежи, както и множество по-малки и неизвестни сайтове, чието съдържание със “сензационни заглавия” се разпространява във фейсбук и туитър.

Едва 11 са докладваните от България случаи на дезинформация от доброволците, но според анализа на работещите по проекта историите на английски и руски също са насочени към страната ни. Чешкият също е сред “рисковите” да попаднете на пропаганда езици, става ясно от обобщения доклад за 10-месечния период.

Сред българските сайтове, попаднали в анализа на пропагандата, са Блиц, Пик, Бултаймс, Крос, Брадва. България се споменава обаче и в публикации на английски, руски, чешки.

Руски медии през март, например, когато отношенията между Турция и Русия са обтегнати, разпространяват информация как българската страна е решила да покани турския президент Реждеп Ердоган на честванията за Освобождението на България, но не и Владимир Путин. Разбира се, МВнР отрича официално твърденията.

През април руски медии бълват информацията колко лошо се е отразило на стандарта на живот членството на България в ЕС, но руски блогър опровергава материалите с официални данни от Световната банка. Подобни публикации, позоваващи се на руските медии, имаше и в България, но не са отделно отразени в анализа.

Има и публикации, дадени за пример като дезинформация, свързани с последния конкурс „Евровизия“, спечелен от Украйна. В статиите се твърди, че отличената песен е “фашистка”.

Сред публикациите за България на други езици най-разпространена е версия, според която българският премиер Бойко Борисов е свързан мафията и чрез помощта на ЦРУ се пренасят наркотици към Либия, както и оръжие за „Ал Кайда“ и „Даеш“. “Новината” се появява на руски и чешки в няколко сайта и е категорично опровергана.

Сред цитираните пропагандни истории присъства и журналистът Петър Волгин с твърдението, че неоконсервативната и инвазионна политика на Запада е причина за терористичните атаки в Париж от 13 ноември миналата година.

Дезинформация в български медии  – от цитираните, се появява и по отношение на сваления от Турция военен руски самолет.

Според твърденията на засечените пропагандни статии машината е била свалена заради грешка, въпреки че официалната версия на турските власти е точно обратната.

Бюлетинът на проекта, търсещ пропагандата на Кремъл в Европа, излиза всяка седмица. Анализът на данните не може да се смята за официална позиция на европейските институции, пише в сайта на проекта.

Advertisements