Булгаристан или Бантустан? Изберете сами.

Гост на София в Уебкафе

„Александър Невски“ е една от най-посещавани забележителности на София – особено от чуждестранни туристи.

Ако сте чужденец или просто посещавате София за пръв път, и решите да спрете автомобила си на паркинга при площада на катедралния храм обаче, има доста голяма вероятност да запомните посещението си с неприятности.

Например: със скоба на гумата, 30 лв. минимална наказателна такса и неуспешни опити за комуникация със служители на Центъра за градска мобилност, които не говорят английски език – въпреки че обслужват централната зона на столицата.

Паркингът пред „Александър Невски“ попада в „синя зона“ – т.е. всеки, който иска да остави колата си тук, трябва да плати 2 лв. на час за максимален престой от 2 часа.

„Аналоговият“ начин за плащане на таксата за престой е да се опитате да намерите униформен служител на ЦГМ, на когото да дадете пари в брой за хартиен талон за паркиране (ако успеете да пробиете бариерата на жестомимичния превод…).

Доста по-лесно, бързо и безболезнено би било да изпратите sms, съдържащ регистрационния номер на автомобила ви с цифри и латински букви, до номер 1302.

Ако не сте наясно с правилника на Столична община (или не разбирате български език), и тук възниква проблем.

Нито една от предупредителните табели за „синя зона“ не съдържа просто и ясно описание на английски език за елементарните стъпки, които трябва да предприемете, за да сте сигурни, че няма да вдигнат колата ви с паяк, докато разглеждате храм-паметника „Александър Невски“, църквата „Света София“ или друга от забележителностите в района.

С тези условности наум, от Столична община са измислили и трети метод за самообслужване на паркинга – паркомат за всички онези туристи (независимо дали са българи или чужденци), които въпреки всичко се губят в „превода“ на синята зона.

От 2013 г. съществуват общо три такива устройства, които са разположени в центъра на София. За разлика от sms-табелите, тук има сравнително разбираеми инструкции за употреба. След ръчно въвеждане на регистрационния номер, трябва да платите с монети според предполагаемото време за престой (по старата традиция на ЦГМ: апаратът не връща ресто).

Ако всичко премине без проблеми – трябва да вземете хартиената разписка и да я поставите на видно място върху таблото на автомобила си.

Внимавайте: не си губете времето, ако се наложи да изпробвате паркомата на Столична община в дъждовен ден (т.е. средно 1/3 от годината). Клавиатурата на устройството аварира от влагата, а по описанието на служителите от ЦГМ: „когато завали, вътре тече вода“.

При тест в „сухо“ време, но ден след валежите в понеделник – се вижда, че всеки втори бутон на устройството не подава сигнал до екрана. Работят 2, 4, 6, 8, но 1, 3, 5, 7 и 9 не съществуват за паркомата (вижте видеото).

С други думи, ако регистрационният номер на колата ви съдържа нечетни цифри, няма начин да си платите за паркинг през машината.

За период от около час, дузина чужденци се опитаха да се справят с паркомата – напразно.

Още по-абсурдното е, че докато се лутате в пъзела със синята зона на „Александър Невски“, нищо чудно вече да намерите автомобила си със скоба.

Служителите на сутрешната смяна на паркинга побързаха да „застопорят“ кола, чийто шофьор изпращаше sms на 1302, докато се отдалечаваше с гръб от автомобила си. Секунди след поставянето на скобата, съобщението за платена такса беше получено. Вместо да освободят колата, обаче, служителите на ЦГМ оставиха общата сметка за престой на 32 лв.

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s