Петък, късен следобед

Никола Димитров

Опашка пред клон на КТБ

Вчера например излезе втора част от стенограмата за КТБ. Идеално четиво ако сте решили да прекарате уикенда на Несебър или Халкидики

Подаване на оставка, президентска кандидатура, внасяне на знаков законопроект, създаване на нова партия… Всяко действие, всяка дума, всяка крачка в политиката са подчинени на перфектно изработена комуникационна стратегия. А в нея най-важно е правилно да бъдат избрани времето и мястото.

Кратък анонс преди обяд, който да бъде съобщен в обедните новини и пресконференция около 14 часа, откъси от която да бъдат завъртени в новинарските канали, преди подробен материал да влезе в централната емисия новини. С малко късмет и коментарните предавания привечер ще включат дискусия по темата. Така правят по света, когато искат да получат гласност.

Не по света, а у нас обаче има друг вид комуникационна стратегия. Кодовото ѝ име е „петък, късен следобед“. Нейната цел не е новината да стигне до повече хора, а точно обратното – колкото по-малко се чува за нея, толкова по-добре. С малко късмет всички ще са тръгнали я към Гърция, я към Бургас.

Това е идеалното време за съобщения на прокуратурата, БНБ, НАП, Министерство на финансите. Казват, че родоначалник на този вид комуникация е Никола Филчев. Дали това е така е трудно да се каже със сигурност, но и до ден днешен петък привечер е времето за знакови съобщения.

Вчера например излезе втора част от стенограмата за КТБ. Идеално четиво ако сте решили да прекарате уикенда на Несебър или Халкидики. В съботната преса едва ли ще пише нещо, но дори и да сте попаднали на по-късно отпечатващ се вестник, вероятно новината ще е скрита някъде между рецептите за пълнени тиквички на Иван Звездев и туршия от джанки на Катето Евро. Каква я е сготвил Иван Искров в КТБ ще трябва да търсим на друго място. И то не е телевизията.

Не че през седмицата родните телевизии имат кой знае колко публицистика, но пък уикенда е посветен на нелепи опити за магазинни предавания и двайсет и осмата премиера на Титаник, „Умирай трудно“ или „Имате поща“. Стенограмата ще трябва да чака сутрешния блок в понеделник, ако дотогава не е установено огромно различие между Германия и България на броя парфюмни капсули в оня прах за пране от улица Хармония.

Между Филчев и Цацаров обаче минаха 20 години. През това време влязохме в ЕС, но по-важно – влязохме в мрежата. Интернетът вече не е през телефона, а на телефона. Дори в плод-зеленчука на Филчев има 4G.

Тиражът на вестниците днес е десетократно по-нисък и няма никакво значение дали Труд, Стандарт или Телеграф се отпечатват в 17 или в 23 часа. Защото никой не чака нито утрешния вестник, нито дори вечерните новини, за да се информира за събитията от деня.

Новините вече се случват онлайн, в реално време и в социалните мрежи. И в нощта на събота срещу неделя да пуснете стенограмата, пак ще се намери кой да я завърти във Facebook.

Освен това наскоро падна роуминга и новините достигат бързо дори на плажовете в Гърция или Хърватия, в центъра на Рим, Париж и Лондон или насред Алпите.

Колкото и да ѝ е неприятно на властта, нищо не може да остане в тайна за дълго. Дори от петък до понеделник вече е твърде дълъг срок. Поне докато Facebook не стане платен.

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s