Банско – много конфекция, малко качество, посредствени услуги

Хората в района не разбират, че най-опасно е да оглупееш от алчност

Илиян Василев

Илиян Василев

Банско е единственият ски курорт у нас, който можеше да се превърне в по-висок клас курорт, най-вече заради историята си, архитектурата си и заради предлаганата автентична кухня и култура.

Това беше и концепцията, която заложихме в първата стратегия за развитие на курорта в началото на 90-те години, преди да се появят мутрите и по-късно „Юлен“. В тази стратегия бяха вложени огромни лични средства на един англичанин, за когото работих.

В екипа имаше швейцарци, англичани, германци – които убеждаваха тогавашния Общински съвет да не бързат с разпродажбите на парцели и земи, с масовото развитие, а

да изградят устойчив и скъп продукт, 

който ще ги храни в продължение на години – и тях и поколенията им. За това беше изключително важно да се ограничи строителството, като мас маркет туризмът бъде изнесен извън града в района на Пончина могила /тип Боровец и Пампорово – индустриални хотели/

И още тогава им казаха на банскалии – не е нужно да се сравнявате по писти с топ курортите в Австрия, Щвейцария и Франция – имате си уникална ниша. Трябва да се сравняте по приходи.

Дойдоха мутрите и ПИБ и предложи на банскалии вариант с бързото забогатяване и масовия туризъм – и нямаше сила която да ги спре. В резултат на което сега имате продукт – който не държи историческата си стойност,

много конфекция, малко качество,

услугите са посредствени. А Банско можеше да стане по-скъп курорт, но трябваше качество , а не количество. И сега предлагат втория етап на същата концепция – за да досъсипят възможността за конверсия на историческото наследство в бъдещо устойчиво развитие, да добяват нови земеделски земи като ги регулират или уплътнят като строителство.

Няма баланс между зимен и летен туризъм, което прави приходите по зависими от зимния висок сезон. Идват някакви чужденци, които оставят една трета от парите, които биха оставяли в подобен курорт на Запад и къде намираме решението – в повече квадратни метра!?!

Не се страхувам, че ще застроят Националния Парк – няма да го направят, долу има къде къде по-удобни терени за застрояване. Но дори да направят новия влек и писти – потенциалът на курорта ще бъде свит до мас маркет сегмента.

Да не забравяме, че в целия регион се строи „на ура“ и там бълват туристи за кабинката.

Както казах на времето – умението да се развиваш оптимално е ключ към развитието и съхраняването на богатството. Както се казва

да не оглупееш от алчност,

от внезапно сполетяло те богатство.

Те и в Давос и във Вал д’Изер и в другите туристически центрове в Алпите са могли да развият с размах строителство, като приобщят и регулират земеделски земи, но не са го сторили – и от години. Затова са богати и квадратните им метра струват в пъти повече, и гостите оставят в пъти повече евро. И след това и курорта в съседство става скъп.

Който иска да инвестира, да купи вече построено, да го развие, а не да строи върху земеделски земи, Така и инфраструктурата се развива и поддържа съразмерно, защото безкрайното включване на нови парцели, постоянно свива общинските разходи за развитие и поддържането им.

От ума си теглим.

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s