Мариан Колев: И прокуратурата да дойде в „Хиполенд“! Защо ни пренебрегва?

Ина Друмева

Изпълнителният директор на "Хиполенд" Мариан Колев
Изпълнителният директор на „Хиполенд“ Мариан Колев

Днес сутринта екипи на няколко институции влязоха на проверка в офиса и в магазини от веригата „Хиполенд“. Мащабната проверка идва само дни след като изпълнителният директор Мариан Колев излезе с критичен пост във Фейсбук за действията на полицията по време на антиправителствения протест на 2 септември. Тогава той съобщи и че 17-годишният му син също е сред потърпевшите, попаднали в обсега на лютия спрей. „Дневник“ разговаря с изпълнителния директор на „Хиполенд“ Мариан Колев за протестите, случилото се със сина му и днешните проверки.

Днес проверяващи от няколко институции влязоха в офисите на „Хиполенд“. Бихте ли разказали какво проверяват, какво са установили до момента и какъв е поводът за проверката?

– Около 10 ч. служители на НАП, Икономическа полиция и „Надзор на пазара“ по едно и също време, 14 души в една и съща секунда, се появиха в централата на „Хиполенд“. Всичко е напълно случайно, просто са съвпаднали часовете. Явно е нормална планирана проверка на „Хиполенд“. „Надзор на пазара“ проверява етикетчета, Икономическа полиция ни проверява договорите, НАП – касовите апарати. Тоест това, което е в обхвата на дейността им. По едно време тръгнаха да проверяват заплатите, в което няма лошо, само че нито една от тези агенции не ги касае заплатите – това е работа на НОИ и трудовата инспекция, но както и да е. Нека проверяват. Пълно съдействие оказваме. Повечето от проверяващите ги е срам от това, което правят, но това е положението.

Да разбираме ли, че действително е стандартна планирана проверка по твърденията на институциите?

– Нищо планирано няма. Аз го казвам това. Те не дават изобщо никакви обяснения. Казват: „Имаме право.“ Така е. Затова оказваме пълно съдействие. Впоследствие от Икономическа полиция се сетиха, че имаме склад, и извикаха служители на Агенция „Митници“ и вече са от 4 институции проверяващите.

От Агенция „Митници“ се учудиха много, защото преди десетина дни имахме пълна проверка. Това е дълъг процес и има протоколи. Заради това се изненадаха, че проверяват нещо, което са проверявали съвсем наскоро. Но това е положението и в момента момчетата са вътре. Сега чакаме останалите – КЗК, КЗП, НОИ, трудовата инспекция, Главна прокуратура. Мисля, че е редно да дойдат. Защо ме пренебрегват?

А при днешните проверки някакви нарушения бяха ли установени?

– Няма нарушения. Намират някакви дребни грешчици – 20 лв. в касата не са излезли. Те са записани и го има ордера, но някой не чукнал копчето. Ей такива глупости. В момента тече проверка и ако има грешки, те ще бъдат оформени по-късно под формата на актове. Но ние няма от какво да се притесняваме. Правим много чист бизнес от първата секунда на „Хиполенд“ и няма от какво да се опасяваме.

Който иска, да ни проверява. Когато се случи по едно и също време много видове проверки, това ти спъва цялата организация. Досега са влезли в 10 магазина в провинцията. Спъва се работата и не могат да работят клоновете, но явно ще бъдат проверени всички магазини. Няма проблем. В единия от магазините открили някаква неточност, която впоследствие се оказала, че не е точно така. Ако има грешка, да установят със съответните документи и доказателства – това е съвсем нормално.

Служители на "Хиполенд" в първите дни на протестите. Снимката е от 13 юли
Служители на „Хиполенд“ в първите дни на протестите. Снимката е от 13 юли

Защо се случва в този момент? Вашето обяснение какво е?

– Ами сигурно някакъв пост е имало във Фейсбук за това как действат полицаите на протестите и какви спрейове използват – дали позволените, одобрените, или използват химически отрови, но сигурно греша. Случайно е според мен.

Разкажете какво се случи със сина ви на протеста на 2 септември? В публикацията разказахте преди дни, че е имало риск за зрението му. С какво е бил обгазен?

– Това не знам. Имаше една голяма туба с нещо оранжево вътре. Стреляха с него от 20 см директно в устата и в очите му, докато викаше „Оставка“. И не само към него, разбира се. И срещу много други хора. А тези, които стреляха, бяха различни от тези полицаи, които бяха на първа линия и спореха с протестиращите може ли да влязат в парламента или не.

В никакъв случай не е умишлено срещу него. Просто излязоха и когото видеха, пръскаха наред без никакъв подбор – че този е провокатор, че друг е хвърлял нещо и т.н. Това беше първата газова атака за деня и до този момент никой не беше хвърлил нищичко, една стотинка, по полицаите. И когато ни отровиха, вече имаше някакви хора, които хвърлиха бутилки с минерална вода.

Доколкото разбирам, Вие също сте били там, когато се е случило всичко това?

– Бях там. Случайно се засякохме със сина ми. Почти всеки ден и всяка вечер съм на протестите, само че аз съм с мои връстници, а синът ми с негови. Всеки си е с неговата организация. Никого не съм убеждавал или карал да идва. Просто този ден случайно се засякохме. И слава Богу, защото после няколко часа не можех да говоря и бях като слепец, като Самуилов воин.

Вие също сте бил обгазен?

– Да, много. Но по-малко от сина ми, защото бях на 2-3 метра, а той беше директно отпред.

Чуха се и доста критики към Вас – че непълнолетно момче ходи на протести с политически искания. Вашият отговор?

– На 17 години и 9 месеца е. Не мога и не е редно да му давам акъл какво да прави. Има и по-малки деца там. Има деца на 3 и 5 г. Защо ходи? Нито съм го карал да ходи, нито да не ходи. Но мога да кажа нещо, което ми харесва. Той е в едно от много хубавите училища и от стотина негови връстници и съученици, които завършват сега, има един-единствен, който иска да учи в България. И това е синът ми. А той може да учи в университети и в България, и в топ университети в Америка, Германия, Англия, в които да влезе по бал. И му е криво, че всички, останалите 99, не искат. И той води агитация сред тях да останат в България.

Не съм го убеждавал и не съм го спирал никога, макар че сега съм бесен и ще направя нещо, което мразя – ще се опитам да го убедя, че не трябва да го прави, ако нещата останат така, както гнусните муцуни искат да продължат. Ще го убеждавам да замине, но силно се надявам, че няма да ми се наложи.

Плащали ли сте и агитирали ли сте ваши служители да присъстват на протестите?

– Можете да попитате когото поискате от служителите ми, от който и да е магазин. Телефоните ги има – обаждайте им се. И на нови, и на стари. Питайте ги – някой нещо агитира ли ви, плати ли ви? Питайте ги. Няма никакъв проблем.

Аз питам Вас.

– Ние само веднъж сме били облечени демонстративно, за да покажем, че ние, „Хиполенд“, сме срещу всичко това. Оттам нататък съм се засичал с много колеги. Бил съм с колеги на протеста, с които имаме по-близки отношения. Никога на никого не е плащана нито една стотинка. Никой не е насилван. И тези, които са там, са там, защото искат да са там. Това е.

Оттук нататък ще продължавате ли с протестите?

– Е как не? Иска ли питане?

Вашият коментар